söndag 3 november 2013

Drottningholms slott med park och Kina slott


Besökt: Augusti 2013
Entrépris: 145 kr (kombinationsbiljett)
Guidade turer: Ja
Informationsskyltar: Sparsamt
Övrigt: UNESCO Världsarv

Jag hade sett fram emot att besöka Drottningholm i flera år. Jag hade varit utanför och i parken flera gånger, men i år kom jag slutligen in i slottet. Här kommer en redogörelse från mitt besök.

Jag åkte kollektivt till Drottningholm. Det fungerade jättebra. Tunnelbana från City till Bromma och därifrån buss direkt till slottet. Det var väl skyltat i Bromma från vilken hållplats bussarna gick och de gick ofta. Flera turer passerade slottsområdet.

Jag reste dit en torsdagseftermiddag ca kl 14 och siktade in mig på sista guidningen kl 16.30. Jag köpte entrébiljett i besökscentrum. Den trevliga personalen förklarade vad kombinationsbiljetten innebar och vilka tider det var guidade turer. Tack för informationen!

Jag började med att gå genom trädgårdarna mot Kina slott.


KINA SLOTT
Kina slott är litet till kvadratmetern, men väldigt intressant och fullständigt unikt i Sverige. Det byggdes i mitten av 1700-talet, när allt kinesiskt var modernt och exotiskt. Hela bygget blev en kuriositet att visa upp för sina vänner och samtala kring. Jag valde bort den guidade visningen för att gå runt i byggnaden på egen hand. Därmed fanns ingen information att tillgå om salarna. Inga skyltar och i entréreceptionen blev jag inte erbjuden någon broschyr eller text att läsa. Jag fick läsa på om rummen jag sett när jag kommit hem.

I den ena flygeln vid Kina slott ligger confidencen, med matbordet som viras ner genom golvet när middagen är slut. Missa inte!

Ett besök på kaféet vid Kina slott kan man hoppa över. Helfabrikat och frysta tårtor är inget som ger pluspoäng, men säkert behändigt för de som driver kaféet, om de inte har tillstånd att tillaga bakverk på plats. Detta var en varm dag, så jag nöjde mig med en festis - men den kom dock inte från kylskåpet som jag hade hoppats, utan hade rumstemperatur.

SLOTTSVISNING
Därefter tog jag promenaden tillbaka till stora slottet för att gå guidad visning. Det var lätt att hitta entrén och ta sig upp i slottets snygga trapphus, som är en av de bästa sevärdheterna.

Tyvärr får man inte fotografera inne i slottet. Den ständigt närvarande säkerheten i byggnaden gör att man känner sig väldigt uttittad, men det gör inget, eftersom man samtidigt blir påmind om att man faktiskt är i den byggnad som statschefen kallar "hemma".

Drottningholms slott byggdes redan på 1500-talet, men den nuvarande utformningen i barock stil härstammar från senare delen av 1600-talet. Det är ett fantastiskt stycke barockarkitektur, som vi inte ser någon annanstans i Sverige. Det är en påkostad interiör som förefaller välbevarad. Om man gillar förgyllningar, är detta besöksmål ett måste! Flertalet tavlor och porträtt är utförda av David Klöcker Ehrenstrahl (= snyggt). Det finns även flertalet interiörer från 1700-talet.

Guidningen genomfördes av en tjej i ca 25-års åldern som verkade kunnig till en början, men när hon fick frågor, så var hon inte lika kunnig. Hon berättade om 1600-talets svenska kungligheter i 45 minuter, men kunde inte svara på frågan om vilken svensk kung som kallades "Gråkappan". Svaret blev kort "Det vet jag inte".

I och med guidningens avslutande stängde slottet för dagen. Det var tur att jag hade tagit en sväng i byggnaden innan turen började, annars hade jag missat flera rum, eftersom guiden "inte hann med" alla rum.

Dock var det positivt att man körde en svensk och en engelsk guidning parallellt i byggnaden. En guide som ska behöva växla mellan två språk gör aldrig något bra jobb.

TRÄDGÅRDARNA
När alla byggnader, serveringar och öppna dörrar stängdes på den sena eftermiddagen började besökarna lämna anläggningen. Själv tog jag mig en promenad i den engelska parken bort mot det Götiska tornet.
Jag hade förväntat mig att trädgårdarna skulle vara mer välskötta än vad de visade sig vara. Vattendammar och kanaler i Engelska parken var fulla av alger och vattenväxter. Den formella barockträdgården kändes luggsliten. Om det beror på att besökare inte respekterar avspärrningar eller om man borde anställa en ny trädgårdsmästare, vågar jag inte uttala mig om.

Väl vid Götiska tornet fick jag en stund för mig själv i den ljumma sommaren. Denna avskilda och lugna plats är det jag minns mest av Drottningholmsbesöket, inte den förgyllda interiören. Tornet är stängt för besök, men det finns en informationsskylt med historik utanför.

SLUTSATS
Så, sammanfattningsvis: Drottningholm är väl värt ett besök. Arkitekturen är påkostad och imponerande för att vara i Sverige. Passa på att gå guidad visning, annars får du ingen information eller historik, bara vackra rum. Trädgårdarna behöver en hel del arbete innan de kan leva upp till sin forna glans. Slottet och anläggningen är välbesökt, men försök att finna dig en egen plats i de stora parkerna och dröm dig bort till 1700-talets kungliga picknickar på de sommargröna gräsytorna.

Inga kommentarer: