söndag 3 november 2013

Ny blogg!

Hej,
här kommer det första inlägget i min blogg om kulturella besöksmål och historiska platser. Kanske ska jag förklara varför jag startar denna blogg.

Jag är självutnämnd historienörd och när jag är på resande fot, både i min närmiljö och mer långväga, så är det de historiska besöksmålen som är av störst intresse för mig. Shopping, middagar och aktiviteter kommer i andra hand. Tanken slog mig att jag skulle dela med mig av tips på historiska platser både i Sverige och utomlands som jag har besökt. Kanske kan andra ha nytta av mina tips!

Hur lätt hittar man dit? Vad kostar det att gå in? Finns det någon information att få på platsen? Hur nära kommer man med bil? Går det kollektivtrafik till platsen på ett schysst sätt? Får man fota inomhus? Kostar det något att gå på WC?

Ja, det kommer bli både högt och lågt. Vi får väl se hur det artar sig!

Alla bilder som jag lägger ut i bloggen är mina egna och vill du använda någon av dem, får du gärna höra av dig och fråga!

Jag vill så här i början av det hela poängtera att kommentarer och omdömen om besöksmålen är mina egna - om jag inte anger något annat. Jag kommer vara så ärlig som jag kan, vilket kan resultera i att en del omdömen och åsikter kan vara till platsens nackdel. Jag är inte ute efter att röra upp känslor eller fiska efter arga påhopp från läsare från platser som de själva gillar. Se denna blogg istället som att jag ger framtida besökare på platsen tips om vad man ska undvika och vilka platser som inte är värda en omväg.

Jag kommer sköta den här bloggen på min fritid och kan inte lova att det kommer nya inlägg varje dag. Jag kommer helt enkelt skriva när jag känner för det. Men jag hoppas att bloggen kommer vara till nytta när Du planerar en utflykt eller är intresserad av att besöka en historisk plats.

Väl mött på bloggen framöver - jag hoppas att den leder till att flera läsare ger sig ut och besöker de platser jag skriver om.

Tack för uppmärksamheten!

Inga kommentarer: